Koninklijk Bezoek aan Stationsgebied Utrecht

30 november 2016

BESIX Nederland, filiaal van de Belgische bouwgroep BESIX, en haar opdrachtgever Prorail zijn vereerd met het bezoek van Hare Majesteit Koningin Mathilde van België en Hare Majesteit Koningin Máxima van Nederland aan Station Utrecht Centraal. Het bezoek aan de vernieuwde stationshal vond plaats in het kader van het Belgische staatsbezoek aan Nederland. Het telt ook als zeer eervolle aanloop naar de feestelijke opening van Utrecht Centraal op woensdag 7 december.

Het station Utrecht Centraal is het drukste spoorknooppunt van Nederland. BESIX Nederland stond in opdracht van Prorail in voor de volledige nieuwbouw en gedeeltelijke renovatie van de 25.000 m2 grote stationshal, die ruimte biedt aan 100 miljoen reizigers per jaar. In 2010 vatte BESIX Nederland de werken voor de nieuwe stationshal met wandelpromenade aan. Op 18 november 2016 werd het nieuwe station opgeleverd.

Faciliteren van groei via een nieuwe stadsverbinding en een compleet nieuwe stationshal

Om de snelle groei van het centrum van de stad Utrecht te ondersteunen, drong een vernieuwd stationsgebied zich op. Het startschot voor de herontwikkeling van de stationsomgeving werd gegeven in 2007, met plannen voor een nieuw stadskantoor, woningen, horeca, kantoren en een nieuwe stationshal met wandelpromenade en commerciële ruimtes.

Het oude station en de bijhorende sporen vormden een barrière tussen het oosten en het westen van Utrecht. Reizigers die bij aankomst in Utrecht via de Oude Hal de westkant van de stad wilden bereiken, deden dat via de zogenaamde ‘Jaarbeurstraverse’, een route over een overkapte loopbrug en door een oude sporthal. Zowel de loopbrug als de sporthal werden door BESIX gesloopt om plaats te maken voor een boulevard die de beide stadsdelen verbindt en een nieuwe fietsenstalling, goed voor 3500 fietsen. Daarnaast stond BESIX in voor de sloop van het oude gedeelte van het bestaande stationsgebouw rond de Katrijnetoren om plaats te maken voor het nieuwe stationsgebouw.

Het nieuwe Utrecht Centraal, een ontwerp van Benthem Crouwel Architecten, is een moderne constructie van staal en glas en heeft een golvend dak dat door zijn vorm zorgt voor veel lichtinval. De reiziger heeft veel comfort met winkels, horecavoorzieningen, liften en roltrappen. De nieuwe OV*-terminal maakt niet enkel de treinen toegankelijk voor de pendelaars, maar ook bussen en in de toekomst, trams.

Een logistieke krachttoer: Utrecht Centraal bleef operationeel tijdens de 6 jaar durende werken

Tijdens de werkzaamheden aan de nieuwe OV Terminal bleef het station de hele tijd operationeel. Een logistiek huzarenstuk, aangezien het station dagelijks een stroom van 230 000 reizigers verwerkt. De werken die het spoorverkeer zouden hinderen, werden uitgevoerd tijdens tijdelijke buitendienststellingen die startten om 1 uur tijdens de nacht van vrijdag op zaterdag. Het team van BESIX Nederland werkte dan 52 uur onafgebroken door zodat er zo veel mogelijk kraan- en hijsbewegingen ongehinderd konden gebeuren, vooraleer het spoor op maandagochtend 6 uur terug werd vrijgegeven.

Ook de aard van de werken stelde de creativiteit van de ploeg op proef. In de noordelijke fasering van de werken werd naast de staalstructuur meteen ook de ondersteuningsconstructie van het nieuwe dak afgewerkt en het dak geplaatst.

Projectdirecteur Emiel Braeckman zegt daarover: “De oorspronkelijk in 3 opeenvolgende fasen voorziene werken werden daardoor in 1 klap uitgevoerd. Het BESIX-team toonde hier een sterk staaltje flexibiliteit, in het bijzonder aangezien er gebouwd moest worden onder het nieuwe stadskantoor, wat de hijscapaciteiten beperkte. Door te werken met speciale kranen kreeg BESIX deze klus geklaard.”

Alle in het oude station aanwezige handelszaken kregen van BESIX Nederland bovendien een tijdelijk onderkomen zodat ze geen commerciële schade leden en tijdens de werken open konden blijven. Een zorgvuldige planning en zeer nauwgezette samenwerking tussen alle betrokken partijen, met name NS, de beheerder van de bestaande winkels, de opdrachtgever ProRail en BESIX Nederland maakte dit mogelijk.

“De gedrevenheid en inzet van iedereen, zowel overdag als in de talloze nachten en ‘werk-weekends’ is de sleutel tot het succes van het BESIX-team van OVT Utrecht”, zegt Jeroen Philtjens, Directeur BESIX Nederland. “Voor deze opdracht konden wij bovendien terugvallen op onze ervaring met andere complexe spoorprojecten in Nederland, met als belangrijkste referenties het station en de spoortunnel in Barendrecht, het Station Amsterdam Bijlmer Arena en station Tilburg.”

Koninklijk bezoek op 30 november

De kennismaking van Hare Majesteit Koningin Mathilde van België en Hare Majesteit Koningin Máxima van Nederland met vertegenwoordigers van de verschillende partijen, waaronder Dhr Johan Beerlandt, CEO van BESIX Group, vindt toepasselijk plaats in de nieuwe stationshal, waar Hunne Majesteiten ook met de trein zullen aankomen. Op 7 december volgt de feestelijke opening van het nieuwe station.

Feiten en cijfers

• Oppervlakte nieuwe stationshal: 25.000 m2
  • Oppervlakte oude stationshal: 8.000 m2
  • Bouwtijd 6 jaar: 2010 - 2016
  • 4.194 m2 glas voor de buitengevel
  • Hoogste punt stationshal: 18 meter

Over BESIX Nederland

Bouwen is een vak, óns vak. Al vijfentwintig jaar realiseert BESIX in Nederland prestigieuze projecten in de civiele betonbouw, hoogbouw, maritieme bouw en industriële bouw. In hoogbouw, een van onze specialiteiten, konden we de skyline van Rotterdam hertekenen met de realisatie van de New Orleans-, de Montevideo- en de Maastoren, het hoogste gebouw van de Benelux.  Op het gebied van civiele bouw konden we met name in natte infrastructuur een mooie portfolio uitbouwen met de sluiscomplexen Born, Maasbracht, Heel en Heusden. BESIX staat sterk in het leveren van DBFM (Design Build Finance Maintenance) oplossingen dankzij haar in-house engineering en Concessies afdeling. Hierdoor werden we geselecteerd  voor de renovatie van de bestaande en bouw van de tweede Coentunnel, de renovatie van de Velsertunnel, de verbreding van de A6 Almere, en de werken aan de keersluis Limmel en het Beatrix sluizencomplex.

BESIX Nederland investeert constant in haar kwaliteitsbehoefte, zowel op menselijk als materieel vlak. Daarom schakelen overheden, de industrie en projectontwikkelaars BESIX Nederland in voor hun projecten.