VORM / BESIX / MN winnen met BIG en BARCODE Architects kwaliteitstender Sluishuis op Steigereiland-Noord (IJburg)

28 november 2016

De gemeente Amsterdam heeft de combinatie VORM/BESIX uitgeroepen tot winnaar van de ontwikkeling van het Sluishuis op IJburg, Steigereiland. Het Sluishuis is ontworpen – in een internationaal team – door de bekende Deense architect Bjarke Ingels Group (BIG) en BARCODE Architects uit Rotterdam. Vermogensbeheerder MN investeert in het project namens het Pensioenfonds voor de Metaal & Techniek (PMT). Het project Sluishuis kent een omvang van zo’n 46.000 m2 en bestaat uit circa 380 energieneutrale appartementen, circa 4.000 m2 aan commerciële en/of gemeenschappelijke ruimten, zo’n 240 ondergrondse parkeerplaatsen en een hoogwaardig waterprogramma met plek voor ongeveer 30 varende woonschepen.

Gezien de ambitie voor het gebouw koos de gemeente Amsterdam voor een selectie op kwaliteit. In de voorselectie in april 2016 is het aantal inschrijvingen teruggebracht van negen naar vier partijen. Uiteindelijk koos de jury voor het meest uitnodigende plan dat een markant gebouw – ‘daar wil je naartoe’ – voor IJburg oplevert: het plan van VORM, BESIX, BIG en BARCODE Architects.

Wethouder Grondzaken, Eric van der Burg: “Amsterdam ontwikkelt de komende jaren een aantal wijken waar hoogbouw en een stedelijk karakter centraal staan. Dat is ook terug te zien in het ontwerp van het Sluishuis, waarbij volop rekening is gehouden met de ligging aan het water zodat Amsterdammers daar straks kunnen sporten en ontspannen. Met het panorama dak en horecavoorzieningen wordt het Sluishuis bovendien een plek waar niet alleen IJburgers, maar mensen uit de hele stad op af zullen komen.”

Samenwerking VORM/BESIX

Het Sluishuis is de eerste integrale samenwerking tussen VORM en BESIX.

“In januari 2014 lanceerden we het doel om ons stevig te vestigen in Amsterdam met mooie en aansprekende projecten. En dat is gelukt. In portefeuilleomvang zijn we inmiddels de tweede ontwikkelaar in Amsterdam. Het winnen van een markant project zoals het Sluishuis is fantastisch en daar zijn we heel trots op!”, reageert Hans Meurs, directeur van VORM.

“Het Sluishuis past perfect in de strategie om verder te groeien in Nederland, en dan specifiek in Amsterdam en in de andere groot-Randstedelijke gebieden”, zegt BESIX directeur Jeroen Philtjens. “Het is een integraal en ambitieus project, waarin onze internationale ontwikkel- en bouwervaring kan bijdragen aan het succes. We kijken er erg naar uit om deze ‘placemaker’ samen met VORM en de andere partijen verder te ontwikkelen en te realiseren!”

Markant Sluishuis

Het Sluishuis wordt een karakteristiek duurzaam gebouw dat bewoners en bezoekers van IJburg verwelkomt. Het gebouw is schuin ‘afgesneden’ in de richting van IJburg, zodat er een natuurlijke overgang ontstaat naar de kleinschaligere bebouwing in de omgeving. Op deze manier is de inval van zonlicht in het binnenhof geoptimaliseerd en zijn er prachtige terraswoningen ontstaan.

“Mijn vormende jaren als architect heb ik aan het einde van de 20e eeuw in Nederland doorgebracht. Het voelt als een thuiskomst om nu bij te dragen aan de architectuur van de stad die ik zo lang bewonderd heb. Het Sluishuis is ontworpen als een typisch stedelijk Amsterdams blok, alleen nu drijvend in het IJ, compleet met alle aspecten van het stedelijk leven. Naar de stad knielt het gebouw naar beneden en nodigt het bezoekers uit het dak te beklimmen en te genieten van de panoramische uitzichten op het IJ. Vanuit het water is het Sluishuis omhoog getrokken, waarmee een gigantische opening voor boten is ontstaan. Hierdoor kunnen we het gebouw in varen”, aldus BIG-oprichter Bjarke Ingels.

“Het wereldberoemde stadsmilieu van Amsterdam werd gecreëerd door de fusie van water en stad. Het nieuwe Sluishuis is geboren uit hetzelfde DNA door het water en het bouwvolume samen te brengen en de mogelijkheden voor stedelijke levensvormen rond het IJ uit te breiden”, zegt BIGpartner Andreas Klok Pedersen.

Dirk Peters van Barcode Architects, medeverantwoordelijk voor het ontwerp, benadrukt de dynamische uitstraling. “We hebben getracht een gebouw te ontwerpen met een verrassend wisselend perspectief en een uniek eigentijds karakter, dat op een levendige manier de identiteit van de toekomstige bewoners en gebruikers weerspiegelt.”

Veelzijdig en creatief commercieel programma

De gebouwbeleving wordt gevoed door hoogwaardige publieke faciliteiten bij de entree van het Sluishuis. Restaurant Mama Kelly, het Van Loon museum, Hemelswater, Vreeken Watersport, Nautiek Vaaropleidingen en De Bruine Vloot willen zich vestigen in of om het Sluishuis. Om het Sluishuis wordt met een vrij toegankelijke archipel een nieuwe wereld toegevoegd aan IJburg. Zo geeft een looppad, drijvend op het water, een weids zicht over de open en landschappelijke omgeving. Steigers verbinden een compositie van karakteristieke eilanden die in het teken staan van duurzaamheid, kunst, recreatie en spelen. Ze voeren de bezoekers op speelse wijze langs de woonschepen.

Huur- en koopwoningen

Het Sluishuis biedt een rijke diversiteit aan verschillende woningtypen, zodat iedereen een woning kan vinden naar zijn of haar wens. Het woonprogramma biedt interessante mengingen en combinatiemogelijkheden; voor gescheiden partners, maar ook voor driegeneratiegezinnen. Bijna 60 procent van de woningen is bestemd voor de verhuur.

“De aankoop van circa 200 middeldure huurappartementen versterkt onze beleggingsportefeuille zowel kwalitatief als kwantitatief”, aldus George van Hooijdonk, hoofd onroerend goed Nederland van MN. “De aankoop past binnen het investeringsprogramma van onze opdrachtgever PMT, dat nadrukkelijk inzet op het ontwikkelen van woningen in het middensegment met een betaalbare huur.”

Integrale duurzaamheid

Met het ontwerp is groots ingezet op sociale duurzaamheid, klimaatadaptatie en innovatief (her)gebruik van materialen zoals recyclebaar beton en hout. Er wordt gebruikgemaakt van duurzame energie en met deze energie wordt zo efficiënt mogelijk omgegaan. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van de kwaliteit en is niet ten koste gegaan van de architectuur. De appartementen worden energieneutraal uitgevoerd. ‘Al met al een spectaculair, maar ook consistent ontwerp. Een blikvanger voor IJburg en uitnodigend voor bezoekers’, aldus het juryrapport.

Over VORM
VORM is een allroundbedrijf. Een projectontwikkelaar, bouwer en belegger ineen. VORM richt zich op de gehele breedte van de bouwsector: woningbouw, utiliteitsbouw, transformatie, renovatie en onderhoud. Er wordt zowel voor eigen rekening als in opdracht voor derden gewerkt. Vanuit de hoofdvestiging in Papendrecht concentreert de bouw zich voornamelijk in West-Nederland en wordt er ontwikkeld in heel Nederland. Er wordt een gevarieerde, goedgevulde orderportefeuille beheerd.
www.vorm.nl

Over BESIX
BESIX Group, de grootste Belgische groep actief in de bouwsector, vastgoedontwikkeling en concessies, profileert zich als een multidienstengroep. De groep werd opgericht in 1909 en kende de laatste jaren een indrukwekkende groei. NV BESIX SA, de grootste entiteit, biedt diensten aan in alle fasen van bouwprojecten. Boven op de activiteiten van BESIX en haar andere entiteiten – Cobelba, Jacques Delens, Socogetra, Vanhout, Wust, Franki Foundations, BESIX Park, BESIX RED, Lux TP, West Construct – in de Benelux en Frankrijk is de Groep aanwezig in Oost-Europa, Noord- en Centraal Afrika, het Midden-Oosten via haar entiteit Six Construct, in Centraal-Azië en in Australië. In 2015 realiseerde BESIX Group een omzet van 2,2 miljard euro. De groep heeft 15.000 medewerkers in dienst in 22 landen. Voor BESIX NL werken 130 medewerkers vanuit de vestiging in Barendrecht. De gemiddelde omzet bedraagt 125 miljoen euro vanuit civiele projecten en gebouwen.
www.besixnederland.nl

Over BIG
Bjarke Ingels Group (BIG) is een groep van architecten, ontwerpers en denkers die werkzaam zijn op het gebied van architectuur, stedenbouw, onderzoek en ontwikkeling. Het bedrijf is gevestigd in Kopenhagen en New York. BIG staat bekend om haar markante gebouwen die zowel programmatisch en technisch innovatief zijn. In architectuur wordt veel waarde gehecht aan de specifieke eisen van een locatie, context en programma. De projecten die BIG recentelijk heeft afgerond zijn onder andere de The Danish Maritime Museum (2013), Superkilen (2012), the 8 House (2010) als toevoeging op ons eerste project in Kopenhagen (Copenhagen Harbor Bath (2003). Ons laatst project is West 57th (2016) in Manhattan-New York, een woongebouw met 750 woonunits.
www.big.dk

Over Barcode Architects
Barcode Architects is een van de veelbelovende gezichten van de huidige generatie Nederlandse architecten. Het dynamische Rotterdamse bureau is in 2009 opgericht en staat onder leiding van bureaupartners Dirk Peters en Caro van de Venne. Barcode Architects werkt momenteel met een team van 25 architecten en stedenbouwkundigen aan hoogwaardige opgaven in binnen- en buitenland, onder andere in Nederland, Frankrijk, Duitsland en China. De projecten van Barcode Architects kenmerken zich alle door hun rijke gelaagdheid en door hun innovatieve en creatieve ontwerpoplossingen. Het Sluishuis is hiervan een goed voorbeeld.
www.barcodearchitects.com

Over Pensioenfonds Metaal en Techniek
PMT is het grootste marktpensioenfonds van Nederland. Het fonds werkt voor ongeveer 33.000 ondernemingen, waarin bijna 378.000 werknemers op dit moment een pensioen opbouwen. Tel daarbij op de deelnemers die niet langer een pensioen bij het fonds opbouwen, maar dat voorheen wel deden (rond 655.000) en de personen die al een uitkering ontvangen (ca. 205.000) en het totaal aantal deelnemers is meer dan één miljoen.
Meer weten over PMT: www.bpmt.nl

Sluishuis