BESIX Group neemt, via haar Belgische dochteronderneming BESIX Unitec, T.F.C. en ACB over

8 januari 2024

BESIX Group heeft, via haar Belgische dochteronderneming BESIX Unitec, op 14 december 2023 de overname van T.F.C. nv en ACB nv succesvol afgerond. T.F.C. nv en ACB nv maken deel uit van Groupe T.F.C. Hun activiteiten zullen worden voortgezet onder de namen BESIX Reditec en BESIX Soltec.

De afgelopen jaren is BESIX Unitec uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de aanleg en het onderhoud van energie- en datanetwerken, o.a. van glasvezelnetwerken in Vlaanderen. Het bedrijf is ook al heel lang actief op de Waalse markt, maar vooral voor nationale klanten zoals Elia en Proximus. Sinds iets meer dan een jaar richt BESIX Unitec nu ook haar focus op lokale Waalse klanten. Zo heeft BESIX Unitec een contract met VOO, een Belgische telecomoperator, voor de versterking van de bestaande coaxnetten en met SOFICO voor de aanleg van glasvezelnetwerken. Om deze geografische uitbreiding verder te faciliteren, is bij BESIX Unitec de nood ontstaan om haar commerciële en operationele voetafdruk in de regio te versterken. Met de overname van T.F.C. vindt BESIX Unitec de lokale verankering en extra middelen om haar uitbreiding te ondersteunen.

Groupe T.F.C. is een gevestigde waarde op de nutsvoorzieningenmarkt van Wallonië en is ideaal gevestigd nabij Namen waar het naast kantoren en buitenterreinen ook een 1.600 m² grote opslagruimte bezit en toegang tot de Samber. De huidige orderportefeuille van T.F.C. omvat kaderovereenkomsten met nutsbedrijven actief in Wallonië, zoals de Waalse distributienetbeheerder ORES, het Waalse waterbedrijf SWDE en telecomoperator Proximus. Deze overeenkomsten blijven van kracht na de overname en vormen een mooie aanvulling op het portfolio van BESIX Unitec.

David Fobelets, die eigenaar was van T.F.C., blijft het bedrijf operationeel aansturen en zal samen met Denis Moïse de activiteiten verder uitbouwen. Naast zijn rol als Business Line Mgr Wallonië bij BESIX Unitec, zal Denis Moïse per 1 januari 2024 de functie van gedelegeerd bestuurder van BESIX Reditec opnemen. Hiermee wordt een maximale continuïteit gegarandeerd. De 25 vaste personeelsleden van T.F.C. behouden allen hun tewerkstelling.

David Fobelets: “We zijn enorm verheugd dat we de groei van BESIX Unitec op de Waalse markt kunnen ondersteunen. Ons team van gecertificeerde techniekers wordt nu door de uitgebreide ervaring en expertise van BESIX Unitec versterkt, wat de ideale combinatie vormt om verder samen te groeien op de Waalse markt.”

Annick Martin, Managing Director van BESIX Unitec: “We hebben de afgelopen jaren reeds een sterke positie uitgebouwd op de energie- en datanetwerkenmarkt in Vlaanderen. Door de overname van T.F.C. kan BESIX Unitec nu ook verder inspelen op de sterk groeiende markt van nutsvoorzieningen en de groeiende uitrol van het datanetwerk in Wallonië. We zijn alvast heel blij met de uitbreiding en heten de medewerkers van T.F.C. nv en ACB nv van harte welkom.”

Jean Polet, Voorzitter van de Raad van Bestuur van BESIX Unitec: “De overname van de activiteiten van T.F.C. is een logische stap in de diversificatiestrategie van BESIX Group, waarmee we, via BESIX Unitec, een sterke positie hebben verworven op de markt van de aanleg en het onderhoud van energie- en datanetwerken. Als vaste waarde in Wallonië zal T.F.C. bijkomende slagkracht bieden aan BESIX Unitec om haar activiteiten in het zuiden van België uit te breiden.”

T.F.C. nv bestaat sinds 1996 en heeft in 2022 een omzet van 4 miljoen euro geboekt.