Joint venture Six Construct-Orascom Construction levert allereerste LEGOLAND® in Midden-Oosten op

8 november 2016

LEGOLAND® Dubai, dat deel uitmaakt van Dubai Parks en Resorts, opende vorige week zijn deuren voor het grote publiek. Het is het eerste park in het Midden-Oosten en het zevende LEGOLAND®-park ter wereld. Het gezinsvriendelijke attractiepark richt zich naar kinderen van 2 tot en met 12 jaar oud. Six Construct – Orascom Construction slaagde erin het levensgrote themapark in slecht 28 maanden op te leveren. Dit zorgde ervoor dat de langverwachte opening voor het publiek kon plaatsvinden. De teams waren verantwoordelijk voor de realisatie van meer dan 53 gebouwen in het park, alsook de afwerkingen en de nutsvoorzieningen voor deze bouwwerken.

Gesitueerd in de Jebel Ali wijk in Dubai, biedt LEGOLAND® Dubai een uitgebreide mix van zowel indoor- als outdoor attracties. De bezoekers kunnen er zes themazones ontdekken: LEGO® CITY, ADVENTURE, LEGO® KINGDOM, CREATE, LEGO® FACTORY en MINILAND. Elke zone biedt een unieke ervaring en educatieve meerwaarde.

Technische krachttoer: de ‘MINILAND Dome’

Naast de perfect levensecht lijkende afwerking van de verschillende attracties, vormde de realisatie van de MINILAND Dome een specifieke uitdaging voor de teams van de joint venture.

Binnenin het aluminium frame van 100 m doorsnede en 25 m hoogte, volledig voorzien van airconditioning, kan de bezoeker zijn ogen de kost geven aan MINILAND, een verzameling iconische gebouwen van het Midden-Oosten. Wat ze zo bijzonder maakt, is dat ze allemaal volledig uit LEGO®-blokjes zijn opgetrokken.

Het was een echte uitdaging om het gebouw te voorzien van ondergrondse luchtaanvoer- en luchtafvoerkanalen. De Designafdeling van Six Construct in Dubai vond een innovatieve oplossing voor het ontwerp van deze kanalen door ze volledig in gewapend beton op te trekken.

De eerste fase van de werken bestond uit de constructie van een voorlopige metalen mast (65 m hoog) in het midden van de toekomstige koepel. De opbouw van de koepel rondom de mast gebeurde in verschillende stappen. Bij elke nieuwe stap werden kabels opgetrokken aan de mast. De montage van het frame, de bekleding van de gevel met aluminiumplaten en het aanbrengen van de isolatielaag aan de binnenkant namen niet meer dan 6 maanden in beslag. Aan de basis van de koepel omsluit een cirkelvormige glasgevel van 90 m doorsnede de ruimte tussen de grondplaat en de koepelschaal.

Recordbrekende blokjes

LEGO®-blokjes zijn nog altijd even populair als toen ze tijdens onze jeugd waren. Six Construct is bijzonder trots dit eerste LEGOLAND®-themapark te kunnen realiseren in Dubai. De gedachte dat we een project realiseerden om kinderen te vermaken, creëerde een heel aangename werksfeer. We waren gemotiveerd en geïnspireerd om van deze droom een reëel project te maken, ondanks de technische uitdagingen. We zijn ook verheugd te zien dat er verschillende replica’s van bekende BESIX-gebouwen zoals de Sheikh Zayed Grand Mosque, de Burj Khalifa en de Emirates Towers vertegenwoordigd zijn in MINILAND,” zegt Pierre Sironval, General Manager, Six Construct.

Ayman El Gayar, Managing Director van Orascom Construction UAEverklaarde: “Het inspireren en motiveren van jongeren en het kijken naar de toekomst met het nodige respect voor het lokale erfgoed is altijd een cruciaal onderdeel geweest van de visie van de Verenigde Arabische Emiraten. Orascom Construction is een trotse partner van de realisatie van LEGOLAND® Dubai, dat instaat voor de vorming en het plezier van onze kinderen. MINILAND is een sprekend voorbeeld van de inspanningen en het nauwkeurig werk dat werd geleverd zodat onze gezinnen dit droompark ten volle kunnen beleven.”

Het model van de Burj Khalifa, ’s werelds hoogste bouwwerk, breekt ook records in LEGOLAND® Dubai. Het wordt, met zijn totale hoogte van 17 meter, tentoongesteld als het hoogste bouwwerk ter wereld, opgetrokken in LEGO®-blokjes.

Met dit nieuwe project versterkt Six Construct zijn positie als hoofdrolspeler en zijn expertise op het vlak van de realisatie van themaparken. In drie jaar tijd heeft het bedrijf met dezelfde joint venture als LEGOLAND® ook andere toonaangevende projecten zoals Hub Zero en Our Living Planet afgewerkt.Six Construct stond ook in voor de realisatie van Ferrari World in Abu Dhabi.

Belangrijke informatie

Klant: Dubai Park and Resorts