Binnenkort opstart van de bouwwerken voor "Mohammed VI Toren"

11 oktober 2018

BESIX Group NV (BESIX), Six Construct (filiaal van BESIX Group) en TGCC kregen het ontwerp en de bouw toegewezen van de « Bank of Africa Tower ». Met een hoogte van 250 meter maakt deze toren aanspraak op de titel van hoogste gebouw van Marokko en Afrika.

Op donderdag 4 oktober 2018 ondertekenden BESIX, Six Construct en TGCC in Dubai een contract voor het ontwerp en de bouw van de "Bank of Africa Tower", ontwikkeld door O TOWER, een dochteronderneming van de FinanceCom Group. CRCCI zal het nieuwe opdrachtnemende consortium blijven begeleiden.

De werken gaan op 1 november 2018 van start en worden op 30 mei 2022 opgeleverd.

De “Bank of Africa Tower” wordt met zijn 250 meter het hoogste torengebouw van Marokko en Afrika. Deze realisatie behoort tot de categorie van zeer hoge wolkenkrabbers. Het gebouw zal 55 verdiepingen tellen en ruimte bieden aan een luxehotel, prestigieuze kantoren en appartementen van zeer hoge standing. Bovenaan de toren is er ook een uitkijkpunt voorzien.

Het gebouw werd ontworpen door de architecten Rafael de la Hoz en Hakim Benjelloun. Het zal de LEED Gold en HQE certificaten behalen en beantwoorden aan de hoogste internationale normen op het vlak van hoge milieukwaliteit. Bovendien zullen de innovaties die de BESIX Engineering-afdeling voorstelt een bouwwerk garanderen dat de meest geavanceerde hedendaagse bouwtechnieken toepast.

De "Bank of Africa Tower” wordt het iconische hoogtepunt van de nieuwe ontwikkelingscyclus in de Bouregreg vallei, een van de belangrijkste onderdelen van het programma "Rabat Ville Lumière, Capitale Marocaine de la Culture". Dit programma voorziet de realisatie van grote structurerende stadsprojecten, waaronder het Grand Théâtre de Rabat, het Maison des Arts et de la Culture...

Othman Benjelloun: “Ik heb er het volste vertrouwen in dat het nieuwe consortium en vooral BESIX met haar expertise en knowhow ons project tot een goed einde zal brengen. Samen hebben wij één gezamenlijk doel: wij willen dat onze toren de trots voor het Koninkrijk Marokko en het Afrikaanse continent wordt.”
Rik Vandenberghe, CEO van BESIX Group, licht toe: “De ‘Bank of Africa Tower’ wordt een van de meeste emblematische gebouwen van het land. Ik ben trots dat BESIX deelneemt aan de uitbouw van Marokko, een Koninkrijk waarin het de afgelopen jaren voor ons een plezier was om te werken. De ‘Bank of Africa Tower’ kan rekenen op onze stevige expertise op het vlak van de bouw van wolkenkrabbers.
Johan Beerlandt, Voorzitter van de Raad van Bestuur van BESIX Group, voegt hieraan toe: “De ‘Bank of Africa Tower’ sluit perfect aan bij de traditie van excellentie van BESIX en past zowel op het vlak van kwaliteit en innovatie als van esthetiek in het rijtje van onze mooiste realisaties.
Mohammed Bouzoubaa, CEO van TGCC: “TGCC is verheugd over de samenwerking met BESIX, een van de wereldleiders in hoogbouw, en zal er alles aan doen om van dit belangrijke project een succes te maken.”

BESIX is een Belgische groep die gevestigd is in Brussel en actief is in Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Azië en Oceanië, voornamelijk in de bouwsector. Tot de meest recente realisaties van de Groep behoren gebouwen die als de meest markante van de laatste decennia kunnen worden beschouwd: de Burj Khalifa in Dubai (hoogste toren ter wereld), het Four Seasons hotel van Manama, de Sheikh Zayed Grand Mosque in Abu Dhabi, het Hôtel Méridien en Nile City in Caïro, de CBX en Carpe Diem torens in Parijs...

BESIX kent Marokko goed, aangezien het er al meewerkte aan de uitbreidingswerken van de haven van Tanger Med II en het de badplaats Mazagan Beach hielp opbouwen. De reactiviteit van de Groep en haar vermogen om snel expertise en mankracht te mobiliseren, zijn er alom bekend.

BESIX Logo
Deel op: