BESIX Group rondt 2015 af met historisch hoog orderboek

18 december 2015

Vrijdag 18 december 2015 — BESIX Group ziet 2016 vol vertrouwen tegemoet met een goed gevuld en evenwichtig samengesteld orderboek dat een historisch hoog niveau bereikt.

Deze maand rijfde BESIX Group diverse projecten binnen, met name in het Midden-Oosten, waar BESIX en Six Construct eerder dit jaar 50 jaar aanwezigheid vierden. In Bahrein kreeg de onderneming het contract toegewezen voor de bouw van een LNG Terminal. In Qatar sloot BESIX een contract af voor de aanleg van bijkomende vliegtuigopstelplaatsen voor de Hamad International Airport van Doha en kreeg de onderneming groen licht voor de bouw van een nieuwe toplocatie in het kader van het FIFA Wereldkampioenschap 2022, bovenop de aan de gang zijnde uitbreidingswerken aan het Khalifastadion. Recent kreeg de onderneming in Dubai ook nog het contract toevertrouwd voor de bouw van een prestigieus residentieel ontspanningscomplex op Jumairah Palm Island.

Ook in Europa kreeg BESIX voor het jaareinde nog een aantal belangrijke contracten toegewezen. BESIX Nederland tekende afgelopen maandag het contract voor het project Traverse Dieren, een 600 meter lange open tunnelbak in het centrum van Dieren, vlakbij Arnhem. Via het consortium Sas van Vreeswijk zal BESIX Nederland eveneens het voortouw nemen in een PPP-project voor de bouw van de 3de kolk, de renovatie van de bestaande monumentale kolken en het onderhoud van het gehele complex van de Beatrixsluis in opdracht van Rijkswaterstaat. Voorts sleepte BESIX Nederland samen met Sanotec, onze divisie in watermanagementsystemen, ook nog het ontwerp, de renovatie en de bouw van de Rioolwaterzuiveringsinstallatie Den Bosch in de wacht.

Eerder dat jaar kwam er voor Frankrijk het goede nieuws dat we op de site van Melun een ziekenhuis mogen bouwen (Clinique Saint Jean L’Ermitage). In België wonnen we het contract voor de Hanzeterminal in Zeebrugge, één van de laatste uitbreidingen in de achterhaven. Verder werden contracten binnengehaald en reeds opgestart voor een groot wooncomplex in Gent evenals voor het project Ijzerlaan in Antwerpen, één van de eerste projecten voor de toekomstige Oosterweelverbinding. Bijkomend konden we de tweede fase van het residentiële gebouwencomplex Lustica Bay in Montenegro en het Radisson Blu Hotel in Andermatt, Zwitserland, aan het orderboek toevoegen.

Met inbegrip van deze recente aanwinsten vertegenwoordigt het totaal uitstaand orderboek eind 2015 een contractwaarde van ongeveer 3,5 miljard €, dit is een stijging van circa 18% vergeleken bij vorig jaar. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat dit cijfer verder aangroeit aangezien de Groep begin volgend jaar finale bevestiging krijgt over de toekenning van een aantal andere prestigeprojecten in de Golfregio en Centraal-Azië.