BESIX France haalt het contract binnen voor de bouw van het station Saint-Denis Pleyel (Grand Paris Express)

9 juni 2020

Samenvatting

• BESIX France zal meebouwen aan het station Saint-Denis Pleyel (onderdeel van de Grand Paris Express). Het contract, ter waarde van meer dan 100 miljoen euro, omvat de bouwwerken voor het station met een totale oppervlakte van 34.000 m², verdeeld over negen verdiepingen, waarvan vier ondergrondse
  • De werken zullen 53 maanden duren en afgerond zijn voor de Olympische Spelen van 2024. Het station zal de belangrijkste Olympische locaties bedienen
  • Saint-Denis Pleyel werd ontworpen door de architect Kengo Kuma. Het wordt een van de grootste stations van de Grand Paris Express: het zal 250.000 reizigers per dag ontvangen en de lijnen 14, 15, 16 en 17 verbinden
  • In het kader van het ‘Tandems’-programma van de Société du Grand Paris werden de artiesten Stromae en Luc Junior Tam aangewezen om samen te werken met de architect Kengo Kuma en bij te dragen tot de esthetische, gevoelige en poëtische dimensie van het station

Contract en omschrijving van de werken

BESIX France kreeg het contract toegewezen voor alle bouw- en afwerkingsactiviteiten voor het station Saint-Denis Pleyel, ten noorden van Parijs. De opdrachtgever is Société du Grand Paris.

De werken omvatten de glasgevels, de wegen en andere netwerken en de technische (verwarming, ventilatie en koeling, alsook rookafvoer en elektriciteit) en architecturale werken (afwerking).

De waarde van het contract dat werd toegekend aan BESIX bedraagt meer dan 100 miljoen euro. Naast de bouw van het station zelf, omvat het project vier afzonderlijke ondergrondse werken op 800 m van elkaar, drie systemen voor de veiligheid van de passagiers, de ventilatie en de rookafzuiging van de tunnels (Ouvrage Cachin, Ouvrage des Etoiles en Ouvrage des Acrobates), en een systeem voor het keren van de treinen (Ouvrage Finot).

Het station Saint-Denis Pleyel bestaat uit 9 verdiepingen, waarvan 4 ondergrondse. De totale oppervlakte bedraagt 34.000 m².

Het project zal 53 maanden in beslag nemen, waarvan 10 maanden mobilisatie om de coördinatie (synthese) voor te bereiden met de civieltechnische werkzaamheden en de werken aan de tunneluitrusting (sporen, bovenleidingen enz.) die reeds door het consortium Eiffage, Razel-Bec en TSO worden uitgevoerd.

De bouw van het station ging midden 2018 van start. De oplevering ervan is voorzien voor het voorjaar van 2024.

René Jordens, Commercial Director van BESIX France: “Het contract voor de bouw van het station is het resultaat van het hoogkwalitatieve werk dat onze Engineeringafdeling en commerciële teams geleverd hebben doorheen het aanbestedingsproces. Dit omvatte de ontwikkeling van state-of-the-art oplossingen om het project te optimaliseren in functie van de belangen van de klant. Daardoor was het mogelijk om een vertrouwensrelatie op te bouwen tussen BESIX, de contractanten (Kengo Kuma en Egis-Tractebel) en de opdrachtgever.”
Andres Penaloza, directeur van BESIX France: “BESIX Group is enorm trots om mee te mogen werken aan het iconische station Saint-Denis Pleyel dat van zo’n groot belang is voor het project Grand Paris. Deze openbare aanbesteding in het kader van de Grand Paris benadrukt de technische capaciteiten en stevige verankering van BESIX in Frankrijk.”
Olivier Vanderkerken, directeur Estimating: “Het contract voor dit project is het hoogtepunt van de maandenlange inspanningen die onze Estimatingteams in Parijs en Brussel in cocreatie hebben geleverd. Proficiat aan deze teams.”

BESIX France

Voorbeelden van iconische realisaties van BESIX France zijn de Melun Health Centre, de Dexia-toren (CBX) en de Carpe Diem-toren in het district La Défense in Parijs, het R&D-centrum van EDF in Parijs-Saclay en de ruwbouwwerken aan een terminal op de luchthaven Charles De Gaulle.

In 2020 werkt BESIX France mee aan verschillende projecten, waaronder het vastgoedcomplex Nice Airport Promenade (Nice) en een nieuw ziekenhuis voor de Medisch-Chirurgische Centra Ambroise Paré, Pierre Cherest en Hartmann (Neuilly).

Buiten Frankrijk is BESIX bekend voor de bouw van de hoogste toren ter wereld, de Burj Khalifa in Dubai, het Grand Egyptian Museum op het plateau van de piramiden van Gizeh, en de gebouwen van het Europees Parlement in Brussel.

Voor meer informatie: www.besix.com